Mandelmusslor till far

Självklart firade jag min pappa genom att ge honom en av det godaste saker han vet, nämligen hjortronsylt. Min moste och jag hade ett utbyte, hon fick en ankarstock av mig, och jag fick en burk ekologisk hjortronsylt från dalarna från henne. Ett bra byte om jag får säga det själv! Så till farsdagfika blev det inget mindre än mandelmusslor med hjortronsylt och grädde för pappa, och lingonsylt, svartvinbärssyllt och hallonsylt för oss andra.




1 dl sötmandel
2 ½ st. bittermandlar
100 g rumsvarm smör
3/4 dl socker
1 litet ägg eller ½ ägg.
2 dl vetemjöl + extra till utbakning

1. Skålla, skala och kör mandlarna till ett fint pulver i en mixer/mal.
2. Vispa smör och socker ljust och krämigt (är inte smöret mjukt, kör det försiktigt i mikron 1 minut, men det får inte smälta!).
3. Vispa ned ägget. Rör ned mjölet och häll upp degen på bakbord, knåda snabbt samman till den fast deg.
4. Smörj formarna, tumma ut deg ganska tunt i formarna. Grädda på 200 grader i ca 10 minuter tills de fått fin färg. Vänd formarna upp och ned och kancka försktigt ut mandelmusslorna (jag använde en grilltång och vände de varma formarna med, gick jättebra).
Servera med grädde och sylt eller bär.

Kommentarer
Postat av: Filibabba

Vilka fina!:D

2009-11-09 @ 20:31:59
URL: http://filibabba.blogg.se/
Postat av: Sandra drömkaka

Ett tips är att fylla dem med chokladganache & toppa med hallon eller annat bär! Supergott och fint :) !

2009-12-03 @ 11:21:30
URL: http://dromkaka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0