Chocolate fudge brownies

Helgen är över och veckan med sitt ekorrhjul har börjat snurra på. Helgen spenderade med släkten i Stockholm, därav dåligt uppdatering! Men jag har haft det underbart mysigt, och passade faktiskt på att invadera deras kök och svänga ihop en maffig efterrät, nämligen just chocolate fudge brownies, Leilas såklart! Jag och Emma gjorde den hemma hos henne för några veckor sedan, och trots att den är riktigt, riktigt maffig blev jag riktigt förtjust i den. Vi var ca 10 pers på middagen, men det blev ändå mer än halva kakan kvar. Så man kan lugnt säga att denna sats räcker till 20 personer, så gör gärna halva om ni är få. Eller varför inte göra en stor sats och frysa in? 

Jag ändrade lite i receptet, bytte bland annat ut valnötter mot saltade jordnötter, riktigt smaskigt! Jag glömde i affären bort att det skulle vara hackad vit choklad i själva fyllningen, så min kaka blev helt mörk!

20 portioner

350 g mjukt smör
6 dl strösocker
3 dl kakao av god kvalitet
1 dl ljus sirap
0.5 tsk salt
6 st ekologiska ägg
3 dl vetemjöl
200 g vit/mörk choklad
1 ½ dl saltade jordnötter

Fudge glaze:
3 dl vispgrädde
1 dl mjölk
1 dl ljus sirap
1 tsk malen ingefära
400 g mörk choklad
Saltade jordnötter att strö över

Gör så här

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Vispa smör och strösocker vitt och poröst.

3. Blanda i kakao, sirap och salt.

4. Rör i ett ägg i taget och vänd sist ner vetemjölet i smeten.

5. Hacka chokladen grovt och vänd ner den och hela valnötter i smeten.

6. Lägg ett bakplåtspapper i botten av en ugnsplåt med kant och fyll med smet.

7. Grädda kakan i mitten av ugnen i 15-25 minuter. Prova med en sticka, den ska vara lite kladdig.

8. Låt kakan svalna.

9. Fudge glaze: Koka upp vispgrädde, mjölk, sirap och malen ingefära och ta av kastrullen från värmen.

10. Finhacka chokladen och rör ner i den varma gräddmjölken så att chokladen smälter.

11. Bred ut glazen över kakan, låt den stelna i kylen och skär sedan i rutor.


Kommentarer
Postat av: Sophie

smaskigt!

2009-11-18 @ 13:50:36
URL: http://ziggi.blogg.se/
Postat av: Sanna

De där är fruktansvärt GODA!!

2009-11-18 @ 18:49:02
URL: http://sannabakar.blogg.se/
Postat av: Sandra drömkaka

Den såg verkligen ut som mina franska kladdkaka/ monsterkladdkaka! Chokladkakor är det bästa som finns :)

2009-12-03 @ 11:23:42
URL: http://dromkaka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0