Ungspannkaka - lite nyttigare

Pannkaka! En av de rätter som många vuxit upp med och fortfarande älskar, fast kanske inte lika mycket som när vi var små. För när man hör ordet pannkaka, ja då tänker man på tunnpankakor i stora lass med hallonsylt, glass och nyvispad grädde, det var grejjor det! Men men, nyttig som jag är, jag har idag komponerat ihop ett lite nyttigare alternativ, men ändå mycket ett mycket smaskigt sådant.



  • 4 ekologiska ägg
  • 8 dl mjölk, jag använde ekologisk mellanmjölk
  • 1 dl vetemjöl
  • 1 dl grahamsmjöl
  • ½ tsk salt
  • Om du vill, ca 2 msk linfrön

1. Vispa upp äggen och blanda ned hälften av mjölken. Tillsätt sedan mjölet, och vispa till en slät smet, fyll på med resterande mängd mjölk.
2 Rör ner salt, och ev. linfrön. Låt gjärna smeten stå till sig en stund. Smörj sedan en ungsplåt med lite högre kant, grädda på 125 grader i ca 30 - 40 minuter.

Gott (och lite nyttigare) att ha ovanpå:

  • Keso, hackat äpple och valfria frön, jag tog solrosfrön
  • Sojabönor, groddar och keso
  • Lättsockrat äppelmos med flagad mandel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0