Mustig köttgryta

En av mina favoriträtter som alltid går hem är Pappas underbara grytor. Han misslyckas aldrig, och smakerna är alltid intensiva och underbara. Han följer aldrig något recept, utan blandar lite hej vilt, men tro mig, han kan sin sak. Här är dagens variant, underbart god! Till serverade jag en sallad på gurka, tomat, majs, isbergssallad, citronpeppar, örtsalt och en liten skvätt vinäger. Mums, men stort M.




4-6 portioner, vår blev lagom till tre, och ytterligare tre portioner att frysa in och servera med ris.

Nötkött i små grytbitar, lagom mängd till antal personer
1 liten tärnad kålrot
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
Smör och olivolja
ca 1 dl rött matlagningsvin
Svartpeppar
Salt
Ca 2 dl vatten

1. Börja med att bryna köttet i en gryta i rikligt med smör och olja, i alla fall enligt min pappa, jag tar hellre lite mindre.

2. När köttet blivit brynt och fått fin färg, lyft upp det och lägg i hackad vitlök och kålrot. Bryn detta lite försiktigt, lägg sedan tillbaks köttet, häll på vatten, vin och lägg på den gula löken som du först delat i fyra bitar. Genom att endast dela löken i fyra bitar får du stora lökblad, mycket smaskigt.

3.  Låt detta puttra i ca 1 timme tills köttet blivit riktigt mört. Servera med nykokt potatis och grönsaker.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0