Chili Con Carne

Idag gjorde jag en stark, kanske lite för stark, chili con carne. Men, jag tror hettan i maten var speciellt bra idag, då syster ligger instängd på sitt rum i magsjuka, kanske minskade min chilimat riskerna för att bli smittad? Här kommer hur som hellst det smarriga receptet.
4 personer

• 250 g köttfärs

• ½ - 1 gul lök

• 2 vitlöksklyftor eller 1 stor

• Salt och peppar

• Chili i någon form, jag använde Harissa som är en tunisisk chilipasta, chilipulver funkar bra

• Ca 1 msk sweet chilisås

• Ca 1 msk ketchup

• 1 dl frysta majs

• 1 tetra passerade/krossade tomater

• Ca 1 msk tomatpuré

• Spiskummin, koriander och paprikapulver

• 1 burk stora vita bönor


  1. Skala och hacka löken, pressa vitlöken. Fräs detta mjukt tillsammans med salt och peppar.
  2. Tillsätt köttfärsen och bryn den genomstekt. Häll på chili, ketchup, passerade tomater, sweet chilisås och tomatpuré.
  3. Smaka av med kryddorna, det bör vara mer spiskummin än koriander, paprikapulver har inte så starkt smak, så snåla inte. Rör sedan ned majsen.
  4. Låt detta puttra en liten stund, häll sedan av nästan allt spad från bönburken och häll i bönorna i grytan. Låt dem bli varma och rör om försiktigt så att de ej mosas sönder.

Servera med grönsaker, jag tog broccoli och gröna ärtor :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0