Två sorters bullar

Mums! Idag har jag bakat i sommarvärmen. Jag gav upp mit projekt "spika staket runt vinbärsbuskarna" och tog tag i bakning av 2 sorters vetebullar istället, det var defenetivt skönare arbete för händerna. Det blev rabarberbullar och kanelbullar med mandelmassa, supersmaskiga båda två, fast rabarberbullarna rekommenderas starkt, så somrigt och gott, det enda som fattades var ett glas svartvinbärssaft och ett solparasoll!


Jag lägger inte upp receptet på vetedegen, du har säkert något bra i en kokbok, gör en sats för ca 40 bullar, lika bra att göra ordentligt många när man ändå är igång, tycker jag!

Rabarberfyllning:
1.Koka marsansås efter beskrivningen på förpackningen, gör på 1 dl mjölk och ca 1 msk socker.
2.Skala och skiva ca 5-7 rabarber ganska tunt, ca ½ cm.
3. Lägg rabarber, en skvätt vatten och socker efter smak i en kastrull. Jag tog ca 6 tsk socker. Häll på en skvätt vatten och låt rabarberkrämen koka i ca 10 min, tills den blivit tjock och bredbar.

Kanelfyllning:
Blanda samman smör, kanel, socker och riven mandelmassa + ev. ett stänk kardemumma. Välj mängd efter smak och mängd bullar du skall göra, jag gjorde ca 1 dl kanelfyllning till en halv sats vetedeg som var gjord på 5 dl mjölk.

  • Kavla ut degen, smeta på fyllning, marsankräm förs, rabarberkräm sen och rulla ihop.
  • Rabarberbullarna blir klibbiga, slemmiga och svåra att handskas med.
  • Men få inte panik, även om bullarna ser lite missbildade ut kan jag lova dig att de smakar gott.
    Grädda i 250 grader tills de är klara, håll koll, det går fort på slutet :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0