Quinoasallad med smak av citron

Idag var det verkligen läge för en lättare middag eftersom solen har stekt hela dagen. Inuti vår inglasade otroligt varma altan njöt vi av en enkel och god quinoasallad. Jag använde mig av min babyspenat som jag odlat själv! Tänker berätta lite mer om den imorgon :) Till salladen år vi även "förlorade ägg", eller poscherade som de också brukar kallas.



ca 3 portioner
1 dl quinoa
1 gul paprika
gröna oliver med kärna
1 citron
1 näve cocktailtomater
några blad sallad
babyspenat
1 avocado
olivolja + balsamvinäger

  • Koka quinoan enligt anvisning på förpackningen. Låt den svalna. Blanda sedan ned lite färsk citronsaft, salt och peppar. Om du vill, krydda med rosmarin eller någon annan fräsch krydda.
  • Skölj alla färska grönsaker, skiva och hacka dem.
  • Blanda alla ingredienser, spruta över lite citronsaft, balsamvinäger blandat med olja, salta och peppra. Servera med skivad citron att droppa över salladen.

Förlorade ägg görs enkelt genom att knäcka ett ägg per person i en stor kastrull med kokande vatten. Koka dem till önskad konsistens, desto längre, desto hårdkoktare. Ca 3 min brukar bli lagomt lösa.


Kommentarer
Postat av: S

vad hade quinoan för färg? Det brukar stå på paketet ;)

2009-06-26 @ 21:09:10
URL: http://ziggi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0