Fish and chips

Detta är inte nyttigt, men vem har påstått det? Fish and chips, (eller fisen sjips som jag stavade när jag var mindre) är en klassisk brittisk maträtt. Vi valde att fritera, men kom i efterhand på att denna marätt troligen går lika bra att tillaga i ugnen (rätten blir då mycket nyttigare). Tänk då på att göra tjockare frityrsmet, och att potatisen kräver mer tid i ugnen än vad fisken gör. Servera med någon god sås, t.ex. tartarsås eller aioli.


4 pers
1 pkt vit fisk, t.ex. sej, torsk
6 stora potatisar
ca 2 dl öl
1 ½ dl mjöl
saften från 1 lime
½ msk bikarbonat
1 krm salt
olja till fritering
  • Skär potatisen i den storlek du föredrar, smala eller tjocka. Lägg den i blöt ca 1 timme.
  • Börja med att fritera potatisen (eller köra den i ugn, 225 g, ca 30 min), fritera ca 5 min.
  • Dela sedan fisken i mindre bitar, ungefär på hälften. Vänd dem i mjöl. Blanda i en skål alla de torra ingredienserna till frityrsmeten, blanda sedan ned limesaft och öl.
  • Vänd fisken i frityrsmet, och fritera sedan i ca 5 min, några fiskar i taget.
  • Fritera sedan potatisen ännu en gång, tills den blivit gyllene.


Kommentarer
Postat av: Madde

Ser såååå gott ut!:D

2009-06-30 @ 13:02:32
URL: http://maddenju.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0