Solvarma smultron

Jag upptäckte att vårt smultronställe var fullständigt överfullt med smultron i år! Det bådar gott, tänk om det blir lika god skörd med de andra bären och frukterna i trädgården, som äpplen, plommon, vinbär och krusbär, då blir det ett härligt år. Visserligen brukar det aldrig bli någon brist på trädgårdsbär, i alla fall inte så tåliga buskar som vinbär, men om vi har tur, blir även detta år skogen full med lingon och blåbär.
    Idag har jag badat och blivit utsatt för det jag fruktat hela sommaren hitills - att bränna mig. Även om min bräna inte är så farlig blir jag så sur på mig själv, för jag vet att det både kan vara skadligt, och att solbrännan håller så mycket kortare om man bränt sig, inte bra. Jag hann inte ens stanna för att plocka smultron på vägen hem från sjön, solen stekte och magen skrek. Jag har uppriktigt sagt aldrig varit så hungrig i hela mitt liv.


Lite senare idag skall jag gå och leta längs vår gropiga grusväg som leder ned till vårt hus, där gömmer det sig mängder med godsaker. Röda, smakrika, varma smultron, kan det bli godare än så?

Fast, jag får nog vänta tills min syster kommit hem från jobbet så att vi kan mumsa på de små godingarna tillsammans, för jag har nog ätit många, många fler än henne. Men men, först till kvarn är det som gäller, i alla fall när det gäller smultron! Men lite snäll är jag! Dessa tre strån med smultron plockade jag förra veckan, ett var fick vi. Ett strå var, alltså. Med smultron på. Ja. Gott var det i alla fall!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0