Potatis och kantarellterrin m. renskav





En riktigt mustig skogsrätt med mjuka rena smaker serverade jag idag. Stekt renskav med potatis och kantarellterrin, till det en rödvinssås med morot. Otroligt gott, skulle passa som söndagsmiddag tillsammans med hela släkten, eller varför inte en romantiskt middag. Tänk på att börja med terrinen i tid, ca 4 timmar innan middagen, eftersom den behöver stå till sig under press.
 

4 pers

Potatis och kantarellterrinen:
ca 8 st potatisar
25 g smör
1 dl riven ost, t.ex. västerbotten
200 g kantareller, eller mer

1 pkt renskav
smör

Rödvinssås
1 liten gul lök
1 medelstor morot
2 vitlöksklyftor
2 msk smör
3 msk tomatpuré
2 1/2 dl vatten
1 ekologisk oxbuljongtärning
2 dl rött vin
1 lagerblad
salt och malen svartpeppar
redningsmjöl

1. Skala och koka potatisarna genomkokta. Tag undan 3 potatisar och mosa sedan resten fint med potatisstamp. Rör ned smör och riven ost, smaka av med salt och peppar.
2. Stek kantarellerna i smör och salta dem sedan ganska rikligt. Tag en fyrkantig form och täck botten och kanter med plastfilm, jag tog en avlång brödform eftersom jag har två. Täck botten med hälften av potatismoset och hälften av de kokta potatisarna i skivor, fyll på med kantareller i en sträng i mitten och täck med resten av potatisen och moset.
3. Lägg en annan form ovanpå, och lägg sedan i något tungt så att potatisen trycks ned och pressas i sin form. (Jag använde mig då av den andra brödformen, perfekt passform, och lade i mina 1 kgs träningsvikter, det är enklare än det låter.) Ställ att svalna.

4. Stek renskaven i smör och olivolja och lyft upp den ur stekpannan, lägg på tallrik för att sedan värma på i mikro/ugn.
5. Finhacka morot, vitlök och lök och fräs det i stekpannan i olivolja. Häll på vatten, oxbuljongtärningen, vin, tomatpuré och ett lagerblad. Vispa runt lite och låt sedan såsen puttra ca 15 min. Red av med redningsmjöl, smaka av med peppar och ev. salt.
6. Innan servering, lyft upp potatis och kantarellterrinen ur formen och skär den i skivor. Stek dem i smör så att de blir genomvarma och får en fin yta. Servera direkt till varm renskav och rödvinssåsen.

Kommentarer
Postat av: Sophie

vad i sjutton är renskav?

2009-07-28 @ 18:57:12
URL: http://ziggi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0