Varför låg fetthalt?

Fråga:
"Varför är en fil/yoghurt med låg fetthalt att föredra? Som mest har väl fil en fetthalt på 3% vilket nästan är ingenting! I jämförelse med annan mat. Vi behöver dessutom fett för att vi ska fungera normalt, ja till och med hålla vikten eller gå ner i vikt, enligt vissa studier. Det är inte nån tillsats i lättfilen som karragenan för mouthfeel eller så, då det är mindre fett? Ät hellre en 3%ig filmjölk mer grönsaker och mindre kött."


Svar:
"Man ska försöka undvika höga halter fett för att inte få i sig för mycket mättat fett, vilket kan leta till förhöjt kolesterolvärde och hjärtinfarkt. Men självklart, när man pratar om mänger som är så små som 3% så gör det ingen skillnad vilken sort man äter. Så länge man äter ekologiskt så slipper man tillsatser och kan ändå äta produkter med låg fetthalt.

Så välj ekologiskt om du vill slippa tillsatser som de du nämnde. I mitt exempel visade jag Arlas ekologiska yoghurt som innehåller 3-4% fett, så självklart kan man även äta "fetvarianten". Men t.ex. på ost, kött och liknande ska man försöka hålla så låg fetthalt som möjligt. Och ja, man skall inte äta stora mängder kött (även för att att undvika mycket mättat fett) vilket jag inte heller gör, jag äter mycket vegetariskt. Alla gör vi våra val. Så länge det inte är tillsatser i maten så väljer jag gärna de lättare produkterna. Ex, kesella lätt, lättfil, minipastej osv."



Ät rätt sorts fett. Unvdik feta mejeri-köttprodukter,
ät hellre nötter, avocado, oljor och fet frifångad fisk.


Det är på grund av detta som jag är extremt emot den enligt mig idiotiskt dieten LCHF. Kolhydrater är viktiga för att vi ska må bra, vara på gott humör och orkar jobba ordentligt med kroppen. Visst, vi klarar oss utan kolhydrater i större mängder, men vad äter vi istället? Mängder av mättat fett, som höjer kolesterolet och ökar riskerna för hjärt och kärlsjukdomar enormt! Att äta enligt LCHF skadar även miljön, eftersom de som går på LCHF äter mestadels mejeriproduker och kött, som släpper ut mängder med farliga miljögifter under produktionen, plus metangas från djuren som är farligare än koldioxid. Skippa LCHF!!

Ät ur kostcirkelns alla delar, i lagom mängd, med mycket grönsaker, fisk 2 ggr i veckan, kött max 2 gånger i veckan och mycket vegetariskt, välj ekologiskt i den mån du kan och välj de smalare produkterna, så är du mån om både miljön, djuren och din egen kropp!

 


Kommentarer
Postat av: Elina

Du borde kanske läsa "Den hemlige kocken" så du förstår hur dumt det är att välja lätta mejeriprodukter. En fil eller yogurt med 3-4% fett är naturlig och innehåller inget annat än just pastöriserad mjölk medans en yogurt där man tagit bort allt fett innehåller en jävla massa skit som mjökkpulver, vatten, tillsatt mjölkprotein och tillsatta vitaminer eftersom allt detta försvinner när man tar bort fettet ur en produkt. Ett exempel till är lätt creme fraige. När man tar bort fettet blir den tunn och rinnig - Då tillsätter man förtjockningsmedel, fettet är en viktig smakbärare så utan det måste man tillsätta smakförstärkare, Lätt creme fraige kan egentligen inte kokas så därför tillsätter man konstgjora ämnen som möjliggör det också.



Hur tänker man, När man är så fetträdd att man hellre stoppar i sig määängder av konstgjort skit istället för den naturliga produkt som kommit rakt ut ur kossan ?

2009-12-08 @ 13:42:54
URL: http://blow.blogg.se/
Postat av: Frida

Svar:

Blir faktiskt lite sur på grund av din kommentar

Jag har redan skrivit om mitt val av lättprodukter.

Jag väljer lättprodukter SÅ LÄNGE de INTE innehåller tillsatser, det har jag klart och tydligt redan skrivit i min blogg. T.ex. Arlas EKOLOGISKA lättfil innehåller inget annorlunda änd deras EKOLOGISKA Yoghurt på 4,5% fett. Jag äter mestadels ekologiskt, och dessutom kött som procuerats inom en radie av tre mil från mitt hus.

2009-12-08 @ 15:50:46
URL: http://fridasrecept.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0