Underbart vörtbröd

Deta bröd är smidigt och enkelt att baka och sedan frysa in direkt, så har man mjukt och färskt bröd att ta fram ur frysen. Detta vörtbröd, är ljuvligt att mumsa på såhär kring jul. Kanske dagen efter julafton med köttbullar på, hihi... Jag kan hur som helst garantera att detta bröd är fullproppat med underbara aromer, det är faktiskt det godaste vörtbröd jag någonsin smakat. Glöm inte bort att helst köpa ekologiskt mjöl!


TVÅ BRÖD
steg 1 skållning:
2 dl svagdricka
100g rågmjöl
steg 2, raskdeg:
1 dl porteröl
1 ½ pkt jäst
100g rågmjöl
2 ½ dl russin
steg 3, bortgöring:
1 ½ dl porteröl
1 ½ dl brödsirap
4 dl svagdricka som kokats samman till 2 dl
4 tsk mald pomerans
1 tsk malda nejlikor
1 msk malen ingefära
½ msk malen kardemumma
50 g smält smör
5 dl rågmjöl
ca 7 dl vetemjöl
smör till pensling

1. Skållning: Häll svagdrickan kokande över mjölet och rör till en slät massa tills temperaturen är 50 grader (i bakmaskinen/bunken)
2. Raskdeg: Rör ut jästen tillsammans med 1 dl porteröl, blanda ned detta och rågmjölet i bakmaskinen, knåda i ca 10 min, låt jäsa i 30 min. Blötlägg under tiden russinen i vatten.
3. Bortgöring: Värm 1 ½ dl porteröl, sirap och den hopkokta svagdrickan (2 dl), samt kryddorna till 35 grader. Häll ned detta över raskdegen.
4. Tillsätt smält smör, mjöl och salt och knåda ca 12 minuter.
5. Sila russinen, arbeta in dem i degen. Låt jäsa i ca 45 minuter till dubbel storlek.
6. Tag upp på bakbord, dela i 2 delar, lägg dem i smorda formar och låt dem jäsa ca 60 min. Spraya bröden två gånger under jäsningen.
7. SÄtt ugnen på 250 grader, spraya bröden grädda dem sedan i nedre delen av ugnen ca 5 minuter, sänk sedan värmen till 200 grader. Efter ytterligare 10 minuter öppnas ugnslyckan en gång så att ugnen luftas och man undviker att bröden spricker. Grädda dem ytterligare ca 30 min.
8. Tag ut bröden ur ugnen när de är färdiga, man skall kunna knacka på brödens botten, pensla dem med smält smör och låt bröden kallna på galler. Njut!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0