Three layer apple cake

Detta mumsiga recept hittade jag på marthastewart.com för några månader sedan, och nu äntligen till min födelsedag idag så provade jag att göra den. Äppelkakan var så grymt fantastiskt god. Jag har aldrig i hela mitt liv ätit en godare äppelkaka, detta kommer bli mitt livs favoritkaka med äpple, det kan jag lova! Smörkrämen dock var jag inte speciellt förtjust i, men pappa älskade den, så som vanligt tycker alla olika!

Prova denna äppelkaka, oavsett om du äter den som den är tillsammans med vaniljglass (vilket jag tror är den godaste kombinationen) eller om ni gör en tårta av den, muffins - vad som helst. Denna äppelkaka är... otroligt god, helt enkelt, för att inte smöra för mycket för denna enkla kaka...





Ingredienser
113 g osaltat smör, smält
4,7 dl mjöl
2 ½ tsk bakpulver
2 tsk malen kanel
1/2 tsk malen ingefära
3/4 tsk salt
4,7 dl farinsocker
2 stora ägg
4 äpplen gärna olika svenska sorter, skalade, två grovt riven och två i tärningar

4 stora äggvitor
2,3 dl socker
1/4 tsk salt
340 g smör


Beskrivning

1.  Värm ugnen till 175 grader. Klipp bakplåtspapper och lägg i botten på en springform ca 20 cm i diameter, smöra och bröa kanterna på formen.
2.  Rör ihop mjöl, bakpulver, bakpulver, kanel, ingefära och salt. Vispa i en stor skål ägg och socker ljust och pösigt, vispa ned smöret och rör sedan ned äppeltärningar och de rivna äpplena. Vänd ned mjölblandningen utan att röra för mycket.
3.  Grädda ca 30 min tills en sticka kommer ut ren. Låt kakan svalna i formen, vänd den sedan ut ur formen och dela den i tre delar (eller ät kakan med vaniljglass).
4.  Över en kastrull med sjudande vatten, vispa i en värmesäker skål ihop äggvitor, socker och salt tills sockret har löst sig,tag bort från värmen. Vispa med elvisp blandningen pösigt och kyl den sedan ca 15 minuter. Vispa sedan blandningen hårt tills toppar bildas. Tillsätt smör lite i taget och vispa sedan 5 min.
5.  Bred ett ganska tunt lager kräm på varje botten och täck sedan hela tårtan med smörkrämen. Låt den stelna i kylskåp, där den kan förvaras i ca 4 dagar. Tårtan är godast rumsvarm.


Kommentarer
Postat av: ullis

Haha, nog märks det att det är ett amerikanskt recept! (pga de lustiga receptmängderna).

Själv så är ett stort fan av Martha Stewart och brukar, galen som jag är, gå upp klockan sju på vardagarna och sitta som fastklistrad över tvskärmen- även fast det är lov, som det är just nu, eller sovmorgonar!

Jag letar desperat över en beskrivning av helt makalöst underbara paper macheé- (elr liknande) lampor i form utav ett ekollon! Jag grät när jag såg det på tv, så j-kla snyggt!

Du har väl inte missat alla hennes fantastiska pyssel? Herreamalia, det är nästan så att en hemmafis som jag börjar tycka om USA (!)

2009-12-29 @ 08:43:28
Postat av: Sophie

Gud så smarrigt! inget klår amerikanska bakverk!

2009-12-29 @ 10:16:35
URL: http://ziggi.blogg.se/
Postat av: Jessica

Mmm, låter riktigt mumsigt.



Grattis i efterskott och hoppas du får ett bra nytt år!

2010-01-01 @ 18:30:23
URL: http://hallonblabar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0