Skillnaden mellan fil och yoghurt

En av mina läsare gav mig frågan, "Vad är det egentligen för skillnad mellan fil och yoghurt?". Jag sökte runt lite på internet och kom fram till detta.


Yoghurt
Yoghurt­kulturen växer bäst i temperatur kring 40°C, fil i rumstemperatur.
Yoghurtkulturen omvandlar hälften av laktosen i mjölken till galaktos (=sockerart) och mjölksyra, vilket gör den lämpligt för laktosintoleranta. Yoghurt innehåller naturligt lite mer av de goda bakterierna än vad filmjölk gör.


Filmjölk

Mjölksyrebakterier (Lactococcus, Leuconostoc) tillsätts mjölk, som får surna i rumstemperatur ca 20 timmar. Bakterierna omvandlar en del av mjölksockret till mjölksyra varvid mjölkproteinerna koagulerar och filmjölken får en tjock konsistens. När mjölken surnat färdigt kyls den ner, varvid syrningsprocessen avstannar. Filmjölk innehåller ca 20 % lägre mjölksocker. Personer med laktosintollerans tål därför ofta denna "kulturmjölk".

Ibland tillsätts även andra nyttiga bakteriekulturer, för att de har hälsosam inverkan på kroppen/magen (tarmfloran). Aci-dofilus och bifilus har ingått i flera vetenskapliga studier. Dofilus har främst visat positiv effekt i tunntarmen och bifilus i tjocktarmen.
I handeln finns olika naturella och smaksatta sorter hälsofil, vanligtvis märkesvaror t.ex. Onaka, A-fil, BRA-fil, Verum m.fl.

Skillnaden mellan fil och yoghurt är vilken mjölksyra som tillsätts, samt skillnad i tillredning. Det är alltså inte så stor skillnad mellan filmjölk och yoghurt, så ät den sort du tycker om. Här är dock några tips kring fil och yoghurt:

  • Låg fetthalt är att föredra
  • Välj ekologiskt
  • Välj bort de smaksatta varianterna som innehåller massor av socker, häll i stället i färska/frusna bär eller frukter

Här nedan är några varianter som jag tycker är bra, både för kroppen och smaklökarna!

'

















Kommentarer
Postat av: Emmas Kök

Hej Frida!

Kul att du gillade min blogg :) Jag håller med om att det är svårt att ta bra bilder i mörker, därför försöker jag laga maten så jag kan fotografera i dagsljus.. Tar jag bilder på kvällar blir det ibland att jag ljusar upp dem i datorn för att de inte skall bli så mörka. Jag har beställt en blixt också så jag får återkomma när jag har provat den :)



/Emma

2009-12-01 @ 11:08:23
URL: http://emmaskök.se
Postat av: Ragna

Varför är en fil/yoghurt med låg fetthalt att föredra? Som mest har väl fil en fetthalt på 3% vilket nästan är ingenting! I jämförelse med annan mat. Vi behöver dessutom fett för att vi ska fungera normalt, ja till och med hålla vikten eller gå ner i vikt, enligt vissa studier. Det är inte nån tillsats i lättfilen som karragenan för mouthfeel eller så, då det är mindre fett? Ät hellre en 3%ig filmjölk mer grönsaker och mindre kött.

2009-12-01 @ 12:00:57
URL: http://bluebay.wordpress.com
Postat av: anna

tack för svaret!! kul att du informerar om hälsosam kost mm :) tips att skriva om: omega3, hälsosamma mellanmål, bra frukost, kostcirkeln, hälsosamma efterrätter, ett hälsosamt julbord, nyttigare godis :)

2009-12-01 @ 16:34:14
Postat av: Ragna

Du svarar mig att du tillåter dig att ta mer av lättprodukter såsom leverpastej. Vad blir skillnaden i fettmängd mellan att äta vanlig fet leverpastej och MER av minileverpastej (för att den har mindre fett)?

Visste du förresten att i Pastejkökets minileverpastej är det mindre lever och mer griskött än i deras vanliga pastej, plus att de tillsatt Maltodextrin (potatis o majs)och potatisstärkelse i den lättare varianten(endast potatisstärkelse i den vanliga. Vilket gör att det är mer kolhydrater(sockerarter) i minivarianten. För övrigt tycker jag att du har en bra blogg -fler i din ålder borde tänka på vad de äter!

2009-12-02 @ 19:42:04
URL: http://bluebay.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0