Mjuk brunpepparkaka med chokladfudge





Julbakandet är äntligen igång, och i fredags så bjöd jag mina vänner på en mysig julfika. Brunpepparkaka är en av mina favoritkakor, och om jag ska vara ärlig så är den faktiskt godare utan chokladfudgen på toppen. Men det blir en härlig och annorlunda twist på kakan med chokladfudge ovanpå, och kakan blir genast lite roligare att bjuda på. Det är nog tack vare gräddfilen som denna kaka håller sig såpass mjuk och saftig. Ett gott tips är även att röra ned 1 dl lingonsylt i smeten! Detta är nästan en  obligatorisk julkaka, men i ärlighetens namn så är enligt mig faktiskt själva smeten mycket godare än kakan, hihi...




150 g smör
3 ägg
3 dl strösocker
2 1/4 dl gräddfil
4 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
2 tsk mald ingefära
2 tsk malda kryddnejlikor
2 tsk kanel
1 tsk malen kardmumma

1. Smält smöret och låt det svalna, under tiden vispar du ägg och socker vitt och pösigt.
2. Tillsätt gräddfilen och smöret.
3. Blanda mjölet med bakpulver och kryddor i en separat skål. Rär sedan ned det i smeten.
4. Häll smeten i en smord och bröad form (sockerkaksform om du ej skall ha fudge). Glöm inte att spara lite smet i bunken att mumsa på....
5. Grädda kakan i 175 graders ugnsvärme i ca 30-60 minuter, beroende på formens storlek. Stickan skall vara torr, men kakan får inte övergräddas :)

Kryddig chokladfudge
Detta recept kommer från vinnaren av kladdkake-SM! Men jag ändrade lite, såklart...

200 g mörk choklad
1,5 dl mellangrädde
1 tsk honung
1 stor kanelstång
1 tsk kardemummakärnor
1 tsk kanel
½ tsk färdigmalen

1. Stöt kanelstången och kardemummakärnorna lätt i en mortel.
2. Koka upp grädde, houng och endast de stötta kryddorna. Drag bort från plattan och låt detta stå i tio minuter.
3. Hacka under tiden chokladen, häll den i en bunke.
4. Koka upp grädden igen, häll den sedan genom en finmaskig sil ned över chokladen. Rör tills chokladen har smält. Tillsätt 1 tsk kanel och ½ tsk kardemumma. Röra röra. Bred sedan fudgen ovanpå kakan, låt svalna i rumstemperatur med folie ovanpå kakan.

Jag lät kakan vara kvar i sin springform tills servering, då först lossade jag på formen. Kakan håller sig mjukast på så sätt :)


Kommentarer
Postat av: Sophie

åh herregud vad gott det ser ut!

2009-12-07 @ 07:13:30
URL: http://ziggi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0