Lussebullar med mandelfyllning

Annorlunda och mycket smaskiga lussebullar blev lördagens sysselsättning, förutom hundtvätt och promenad vill säga. Det känns bra att bryta ut de traditionella lussebullarna mot goda bullar med fyllning. Mina blev inte de snyggaste, men det är faktiskt inte utseendet som avgör om bullar är goda eller ej. Självklart gjorde jag även en lusse-snigel, det gör jag varje år!



Receptet skall räcka till 40 bullar, om ni inte gör monsterbullar som jag gjorde, då räcker det till 20 stycken!
100 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
2 påsar saffran (à 0,5 g)
1 sockerbit
1 burk kesella, valfri fetthalt (250 g)
1,5 dl socker
½ tsk salt
ca 14 dl mjöl

75 g rumsvarmt smör
100-150 g riven mandelmassa
1,5 tsk kanel
rivet skal av 1 mandarin

1. Smält smöret  och häll i mjölken. Värm det tills vätskan är fingervarm.
(tag fram smörbiten till fyllningen så att den hinner bli rumstempererad)
2. Smula jästen i degbunken, häll på vätskan och rör/kör tills jästen löst sig.
3. Stöt saffran med sockerbiten i en mortel. Tillsätt saffran i vätskan, sedan kesella, socker och salt.
4. Häll i mjölet lite i taget, hellre lite för lite än för mycket, för mycket mjöl = torra bullar. Kör tills degen är blank och smidig. Låt jäsa övertäckt i ca 45 minuter, till dubbel storlek.
5. Blanda fyllningen.
6. Lägg upp degen på bakbord, dela i 2 delar. Kavla ut till en stor fyrkantig platta. Bred hälften av fyllningen över halva degen.
7. Vik över den obredda delen. Skär (enklas med degskrapa) remsor ca 2 cm breda. Dela dem, fast inte ända upp, så att de ser ut som ett par byxor. Vrid "byxbenen" runt om varandra, och forma sedan längden till en knut eller valfritt motiv.
8. Fortsätt med resten av degen, låt bullarna jäsa på plåtar med bakplåtspapper under en duk i ca 45 minuter.
9. Pensla bullarna med uppvispat ägg och en skvätt mjölk, strö över pärlsocker, mandelspån eller tryck ned några russin.
10. Grädda bullarna på 225 graders ugnsvärme i ca 5-10 minuter.
Njut med glögg eller kall mjölk!

Kommentarer
Postat av: Emelie

Det lät ju jättegott, jag älskar lussebullar, köpte massa saffran på "rea" så jag ska nog minsann ge mig på att göra detta receptet någondag.

2009-12-06 @ 11:30:33
URL: http://emeliesmatdagbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0