Leilas lingonpaj

Mums mums! Detta är en vintrigt paj i naturens tecken. Skogens underbara smaker från lingon blandat med julens kryddor. För ja, i vanlig ordning så ändrade jag receptet... Istället för vanilj mördeg använde jag mig av pepparkaksdeg. Förutom att jag råkade vidbränna locket på 250 graders grillvärme så vart denna paj riktigt god. Jag har dock lärt mig en läxa, freestajla inte för mycket i köket, och ställ aldrig en paj högst upp i ugnen på 250 grader för att få en knaprig yta. Det hela slutade i att jag fick slänga hela pajlocket, men som tur var var resten av pajen riktigt god.

Vill du också ha pepparkakssmak i degen, så följ Leilas goda recept på mördeg, men tillsätt pepparkakskryddor, antingen färdiga på påse (fast sådant fusk sysslar inte jag med, hihi), eller tillsätt 1 tsk vardera av kanel, ingefära, kardemumma och malna kryddnejlikor. Prova denna paj om du gillar lingon, för den är underbart god!

Mördeg:
300 g smör
8 dl vetemjöl
1 dl florsocker
2 ägg
2-3 msk kallt vatten
(pepparkakskryddor)

Fyllning:
4 paket (á 225g) frysta lingon
2 tsk malen ingefära
3 dl strösocker
2 dl lingonsylt
2 ½ dl potatismjöl

Pensling:
1 ägg
1 msk mjölk
råsocker

Gör så här

1. Skal: Nyp ihop tärnat kallt smör med vetemjöl och florsocker.

2. Tillsätt ägg och vatten och arbeta samman tills degen precis går ihop. Knåda inte.

3. Plasta degen och låt den vila i kylen i minst 30 minuter.

4. Fyllning: Sätt ugnen på 175 grader.

5. Kavla ut 2/3 av mördegen och klä ett pajskal 26 cm i diameter.

6. Låt överbliven deg hänga över kanten.

7. Blanda lingonen med ingefära, strösocker, lingonsylt och potatismjöl och fyll pajskalet, se till att blandningen fördelas jämt över pajskalet.

8. Pensling: Vispa upp ägg och mjölk.

9. Kavla ut resten av degen till ett runt lock. Pensla degkanten med äggblandningen. Lägg över det utkavlade locket, pensla och strö över råsocker.

10. Ta ut stjärnmått med ett litet pepparkaksmått.

11. Nyp ihop skarven med fingrarna och skär av deg som hänger över kanten.

12. Grädda pajen gyllene i mitten av ugnen i 45-60 minuter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0