Grovt surdegsbröd

Som jag nämnt tidigare älskar jag Fazers bröd "Rågkusar", och jag börjar äntligen närma mig ett bröd som liknar dem! Syrligt, fullpackat med aromer och med en otroligt hård och god knaprig yta. Detta bröd var så hårt och kompakt att jag fick jobba och slita länge med att skiva mina tunna skivor och frysa in i plastpåsar. Men det var det värt. Vilket underbart gott och rustikt rågbröd, knaprigt på ytan men mjukt inuti - precis som det ska vara.

Det här behövs till 3 bröd
Dag 1:
3 dl surdeg av rågmjöl
1 1/2 liter vatten
4 1/4 dl krossade rågkärnor
8 dl grovt rågmjöl
12 1/2 dl vetemjöl
2 msk salt
Dag 2:
5 dl vatten
7 dl krossade rågkärnor
9 dl grovt rågmjöl
Ugn: 200°
Gör så här:
1. Dag 1: Blanda surdeg, vatten, rågkärnor, rågmjöl, vetemjöl och salt i degbunken till köksmaskinen. Arbeta samman ordentligt. Låt degen jäsa övertäckt i 1 dygn.
2. Dag 2: Tillsätt degen från dag 1: vatten, rågkärnor och rågmjöl. Arbeta degen ordentligt. Fördela den i tre avlånga väl smorda brödformar à 2 liter. Låt dem jäsa under bakduk i ca 5 timmar.
3. Grädda bröden i nedre delen av ugnen, ca 1 1/2 timme. Låt svalna på galler. Skär bröden i tunna skivor vid serveringen med brödkniv eller på skärmaskin.

Kommentarer
Postat av: Caramel

En liten fråga gällande detta bröd. Hur blir konsistensen på detta? Går det att göra små portionsbullar?

2010-01-07 @ 20:31:45
URL: http://caramelspralinask.blogspot.com/
Postat av: Frida

Svar: Brödet är mjukt och saftigt inuti med en lätt syrlighet tack vare surdegen och den framträdande rustik brödsmak. Skorpan på mitt bröd blev väldigt hård och knaprig, men vill man ha en mjukare skorpa så är det bara att vira in bröden i handdukar direkt när de kommer ut ur ugnen och låta dem svalna i handdukarna, eller ha en lägre ugnstemp och grädda längre. Jag tror att bröden går bra att göra i portionsform, jag skall själv testa det i helgen, och då använda mig av större mängd surdeg för mer underbar smak :)

2010-01-08 @ 08:03:33
URL: http://fridasrecept.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0