Biffstroganoff

Jag älskar lök! Vet inte hur många gånger jag kan säga och skriva det, men lök som fått puttra i en god gryta och fått en sådan härligt mjuk konsistens är så underbart ljuvligt gott. Som vuxen kommer nog mina egna grytor innehålla betydligt mer lök än kött, det kan jag lova, tillsammans med en rejäl skvätt peppar - såklart! När du gör biffstroganoff, glöm inte bort att strimla köttet fint, och att ge grytan tid. Kött, speciellt det som säljs i butik, kräver en stund på sig för att få en riktigt mör och god konsistens.

Konsistensen avgörs också när du bryner köttet till en gryta. Bryns inte köttet på ordentligt så kommer köttsaften att sippra ut ur köttet när grytan puttrar, då blir köttet torrt och segt. Bryner du ordentligt bevaras köttsaften och du får saftiga möra bitar i din köttgryta eller stroganoff. Så se till att fräsa på det ordentligt, det ska få en riktigt brun färg med knapriga stekytor, sedan kan du hälla på ingrediensrerna till den ljuvliga såsen eller skyn. För en gryta utan sås är ju ingen gryta alls, eller hur? 


4-6 portioner
3 biffar á ca 100-150 g
2 gula lökar
4 msk tomatpure (kläm ut en rejäl klick bara)
1 klick chilisås på flaska (ej sweet chili, det ska vara chilisås som t.ex. Heinz)
salt och svartpeppar - ordentligt!
lite paprikapulver
1 pkt ekologisk mellangrädde (2,5 dl)
ca 3 dl mjölk
redningsmjöl

1. Putsa och strimla köttet. Bryn det ordentligt i en gryta tillsammans med smör och olivolja, ca 7-10 min.
2. Skala och skiva/hacka löken.
3. Tag upp köttet ur grytan, häll i olja och smör. Fräs löken på svag värme i ca 5 minuter.
4. Lägg tillbaks köttet, krydda, häll på grädde, tomatpuré, chilisås. Låt puttra i ca 30 min.
5. Späd med mjölk, smaka av med ev mer salt och peppar, red med t.ex. potatismjöl. Låt grytan puttra upp ordentligt. Servera till ris och grönsaker!

Kommentarer
Postat av: Sandra

Jag älskar också lök! Helt galet gott. Brukar ugnsbaka massvis med klyftor med balsamvinäger och olika kryddor.. mmmmmmm. Bra i förkylningstider också ju :)

2009-12-16 @ 22:02:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0