Västkustens härliga björnbär

Jag hade aldrig ätit, eller sett, björnbär innan jag åkte till västkusten! Visst, på bild hade jag sett dem, men aldrig i frysdisken eller direkt på busken. Men oj, så goda de var! Jag och pappa verkligen åt och åt i mängder, för det växer inte här uppe hos oss. Stora, svarta, lite "svampiga" i konsistensen med en fyllig söt smak. En smak som jag inte riktigt kunde gämföra med någon annan råvara, eftersom det smakade just björnbär. Men en aning hjorton och hallon kunde jag ana, men den spännande björnbärssmaken går inte att gämföra med andra bär, såklart. Synd bara att buskarna är så otroligt taggiga, när vi kom till Stockholm flera dagar efter hade jag fortfarande en löjligt liten tagg kvar i tummen, som skapade stor smärta.
 

Vet ni vad jag läste med glädje i det senaste numret från Allt om mat? Dessa björnbär som jag frossat i, är riktiga vitaminbomber! Där rika på antioxidanter, vitaminer, fibrer, minrealer och vitaminer. Kalium, kalcium, folat, B1, B2, och vitamin C finns det nämligen gott om i björnbär.

Nu känner jag mig laddad inför skolstarten imorgon, att fått klättra omkring i stora körsbärsträd och mumsa röda saftiga körsbär, titta på vackra småstäder som Fjällbacka, njuta i solen med goda glassar var en perfekt avslutning på sommarlovet. Apropå glassar så provade jag lite nya smaker, bland annat en kolsvart lite sorbetaktig "Lakrits & lime". Den var så god att jag tillsammans med vår glassmaskin, skall försöka mig på att tillverka något liknande själv. Andra glassfavoriter är: Punsch - russin, ägglikör och lemon curd.... Skippa pinnglassarna i tråkiga förpacknigar säger jag, när det är sommar skall man äta skopglass ur stor strut i solskenet! Även palla körsbär i mängder :)


Kommentarer
Postat av: Sophie

Lakrits & lime är godast :D

2009-08-27 @ 06:38:35
URL: http://ziggi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0