Stekt abborre

För några dagar sedan kom pappas goda vän Bosse upp till oss på besök. Bosse älskar att fiska så två kvällar ägnades naturligtvis åt fiske! Vi fick upp många aborrar (läs alla fick fisk utom jag) och några lades i frysen. Idag plockades de dock upp igen så jag och pappa åt en fiskare-middag bestående av stekt abborre och knäckebröd. Det är pilligt med så små abborrar, men det är oftast de små som är godast. Efter 40 minuter hade jag fått i mig 4 små, och jag var fortfarande hungrig! Tur att vi hade en stor abborre att dela på också, så att både kropp och själv blev nöjd.

Vi filéar inte abborrarna innan stekning, utan raspar bort fjället, vänder dem först i ägg, sedan i ströbröd, för att  sist steka dem i smör. (Mycket smör, hälsar pappa). Det tar visserligen tid att äta dem, men det är väl värt det! Om du till skillnad från mig, lyckas få upp några firrar, glöm då inte bort att strö över rikligt med flingsalt direkt innan du skall äta fiskbiten, det framhäver smakerna från fisken, och dessa smaker vill man inte missa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0