Raggmunkar

Vår gamla husmanskost glöms lätt bort bland alla currygrytor, nudlar och pizzor. Det är synd eftersom "riktig" husmanskost kan vara så god! De flesta av oss har nog ätit raggmunk, och vist håller ni med om att det ändå är en maträtt typisk vår svenska kultur? Med fläsk och lingonsylt är det en riktig höjdare. Men funkar utmärkt som vegetarisk rätt!

Fast jag och pappa hade dock lite delade meningar om hur raggmunk skall ätas och tillagas.
Pappa: "Lägg i en skiva fläsk, häll på raggmunksmet, vänd efter en stund, servera med en klick smör"
Frida: "Stek först allt fläsk, stek sedan alla raggmunkar i omgångar, servera med lingonsylt."
Pappas variant var alltså en "inbyggd" variant där man får kött och raggmunk i ett, men jag föredrar raggmunken vid sidan om och lingonsylten får inte glömmas bort!

4 portioner
10 potatisar
5 dl mjölk
1 ägg
1 ½ dl mjöl, gärna fullkorn
1 ½ tsk salt

1. Vispa upp ägg, mjöl och salt. Vispa sedan ned mjölet.
2. Riv potatisen fint, och blanda ned i smeten. Stek på medelstark värme 4:an ungefär. När ytan blivit ljus och fast är det dags att vända, lättast med en palett, inte stekspade. Värm gärna raggmunkarna en stund i mikron. Servera med lingonsylt och ev. stekt fläsk om du inte är vegetarian :)

Kommentarer
Postat av: Sophie

Tycker nog att din idé var bättre :D

Åh raggmunkar! Det var så längesen jag åt det.

Då var jag inte vegetarian så då åt jag lite bacon också. Måste göra raggmunkar! :)

Undrar om det skulle passa till frukost? hehe..

2009-08-14 @ 22:14:23
URL: http://ziggi.blogg.se/
Postat av: Jessica

Raggmunkar är riktigt gott, men precis som du säger en rätt som lätt glöms bort. Nu har du påmint mig så här ska lagas raggmunkar.



Ha en bra dag!

2009-08-16 @ 08:08:19
URL: http://hallonblabar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0