Rabarberchutney

Rabarber förknippar jag mest med goda pajer och bakelser en solig sommareftermiddag, men det går att göra så mycket mer med rabarber! Till exempel denna exotiska och annorlunda rabarberchutneyn. Lite kryddig och spännande i smaken, men ändå med den där härliga rabarbersmaken. Chutneyn passar bra till fläskkött eller ungsrätter, som ett litet komplement till de vanliga vardagliga såserna, passar bra nu på sommaren då rabarbern växer så det knakar.

Jag gjorde halv sats och minskade ned på mängden honung, men det blev gott ändå. Receptet hittade jag när jag gjorde min stora receptrensning och satte in lösa tidningsutklipp i receptpärmar.

ca 5 dl
500 g rabarber
1 rödlök
2 vitlöksklyftor
1 röd chilifrukt
1 dl honung
2 msk vitvinsvinäger
1 tsk salt
1 msk riven ingefära

1. Skölj och hacka rabarbern i mindre bitar, skala och hacka rödlöken och vitlöken fint. Skölj, kärna ur och finhacka chilin.
2. Lägg allt i en kastrull och tillsätt honung, vinäger, salt och ingefära. Koka på svad värme under lock i ca 30 min.
3. Tillsätt ev. mer honung om syran är för hög. Låt svalna.

Kommentarer
Postat av: Filibabba

verkar gott! =)

2009-08-10 @ 13:52:31
URL: http://filibabba.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0