Frasiga bröd med lite råg

Vilken bakdag! Först hjälpte jag min syster att baka citronmarängpaj, en dubbel sats som hon skule ta med sig till jobbet och bjuda på. Eftersom min katt Olliver äntligen kommit hem efter 10 dagars saknad så var jag på gott humör och bestämde mig för att baka själv också, ett gott och luftigt lite ljusare bröd till middagen idag. Jag och pappa har lite tisdagslyx med sallad och räkor till midag, och vad passar då inte bättre en ett nybakat gott bröd? Lite idéer till brödet fick jag från bloggen "pain de Martin", men självklart satte jag min egen touch på det hela och tillade lite råg och vetekli för ett helt vitt bröd ville jag inte baka!
Brödet blev hursomhellst väldigt lyckat. Skorpan hade kunnat varit lite knaprigare, mera vatten i ugnen nästa gång. Att baka på heta plåtar tror jag hjälpte brödet att få en sån fin struktur. Även fast detta är ett bröd med råg så är det sådär segt och luftigt som riktigt vitt matbröd kan vara, som baguetter t.ex. Riktigt gott, med lite smör och en nypa havssalt så var smörgåsen fulländad! Eftersom brödet är grövre än att enbart använda vetemjöl blir smaken fylligare och djupare, det blir en helt annan brödupplevelse än att bröd på enbart vitt vetemjöl.
Har du som jag, ingen jäskorg, så ta en korg i lagom storlek, lägg i en handduk och rikligt med mjöl runt degen, voila, en jäskorg som funkar utmärkt!

2 mellanstora limpor
400 g vatten
½ pkt jäst
300 g vetemjöl special
150 grovt rågmjöl
50 g vetekli
2 nypor salt

1. Blanda i en bakmaskin jäst och 300 g av vattnet. Häll sedan ned allt mjöl och kör maskinen några minuter.
2. Tillsätt sedan resten av vattnet och kör i 7 minuter tills det blivit en deg. Detta är svårt och jag lyckades inte, vattnet vill inte absorberas av degen, så ut med degkroken och i med handen och knåda tills degen blivit just en deg.
3. Kör några minuter tills glutentrådar bildats, tag en lite degklump mellan tumme och pekfinger, när du separerar fingrarna skall degen vara som ett "slaim" som håller ihop, då är den färdig.
4. Låt degen jäsa på varmt ställe under bakduk 1 timme. Vänd degen några gånger i bunken och låt sedan jäsa ytterligare 1 timme.
5. Tag över degen på bakbord, forma till limpor och lägg i eventuellt att jäsa i jäskorg, eller annan korg med bakduk i botten och rikligt med mjöl runt om degen så att den inte fastnar. Låt jäsa 1 timme på varmt ställe.
6. Sätt ugnen på 250 grader och låt två plåtar värmas upp. Snitta bröden med t.ex. ett vasst rakblad, lägg in dem på den översta plåten som du först penslar med lite olivolja (tag ut den heta plåten, pensla med olivolja, lägg på bröden, skjutsa tillbaka in i ugnen) och lägg några isbitar/ en skvätt vatten på den undre plåten.  Spruta  in lite vatten då och då för knaprigare yta. Grädda tills bröden är färdiga och fått fin skorpa ca 20 - 30 min. Är du osäker, låt dem vara inne en stund till.
7. Låt svalna på galler utan bakduk för att bibehålla den knapriga ytan och det mjuka inre.. :)

Kommentarer
Postat av: mikk

jag kollar aldrig mina besökare, detta för att det är en stressfaktor. jag vill inte veta hur många jag har, för jag bloggar inte för att ha många läsare :) hoppas det är okej :)

2009-08-11 @ 21:18:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0