Knaprig citronfisk

Något jag verkligen uppskattar är vit saftig ungsfisk. Att det dessutom går så snabbt och enkelt att tillaga vit fisk i ugnen är bara ett plus. Jag tycker inte om att steka mat, vare sig ur hälsosynpunkt eller personlig synvinkel då jag tycker det är både tråkigt och svårt att steka maten. Citronfisk i ugn är därför både smart och gott, dessutom extra knaprigt med fibrex i paneringen! Till åt vi rysk svampgratäng och vitkålssallad.


3-4 portioner
1 pkt vit fisk, t.ex. torsk, sej osv.
1 ägg
ströbröd
fibrex (små flingor med hög fiberhalt)
1 citron (endast skalet av halva behövs)
salt & peppar

1. Smörj en ungsfast form med olivolja och sätt på ugnen på ca 175 grader.
2. Tvätta citronen och riv skalet av ungefär halva, citronen kan sparas hel och användas till annat flera dagar efter.
3. Vispa upp ägget med citron, salt och peppar på en talllrik. Blanda fibrex och ströbröd på en annan. Panera fisken genom att först doppa i ägg, sedan strömixen.
4. Lägg fisken i formen, häll på eventuell kvarbliven ägg och citron. Grädda i ugnen max 20 min tills genomstekt och knaprigt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0