Kladdig choklad och fudgekaka

Vissa smakupplevelser är svåra att beskriva. Choklad, kola, grädde, bär, varmt, segt, kladdigt, ljuvligt.. Jag vet inte vad jag ska säga mer? Jag är inte förtjust i kladdkakor, trots det gav jag mig på Jamie Olivers chocolate fudgecake, och jag visste från första gången jag såg den i kokboken att den skulle vara mer än bara god... Scrolla ned för bild på den ljuvligaste chokladkakan i historien.



Den första smeten innan ägg och mjöl tillsattes borde förbjudas, jag har då aldrig i hela mitt liv ätit någon godare chokladsmet, aldrig mer kommer jag göra chokladbollar, det är denna smet som får stå för ogräddat chokladmys i fortsättningen! Fudge köper du bland lösgodiset, de är som fyrkantiga kolor med smak av vanlij. Jag hade även i lite annan kola med smak av jordnöt... mums.


Precis innan gräddning...

8 portioner

200 g mörk choklad av god kvalitet (70% kakao)
175 g smör, plus lite att smörja formen med
120 g råströsocker
100 g skållad mandel
2 msk kakao
en nypa salt
4 st stora ägg, helst ekologiska eller från frigående höns
150 g extra fint vetemjöl
100 g fudge
vispad kall grädde, crème fraiche eller vaniljglass

1. Sätt ugnen på 150 grader.

2. Bryt chokladen i mindre bitar och lägg i matberedaren tillsammans med smör, socker, mandlar, salt och 1 msk av kakaopulvret. Kör tills du har en slät massa.

3. Knäck ner äggen ett i taget och tillsätt även mjölet. kör tills smeten är slät igen.

4. Ta fram en djup ugnsfast form, cirka 25x25 cm. Smörj formen noga och strö över resten av kakaopulvret. Skaka formen så att pulvret fastnar i ett tunt, jämnt lager. häll i smeten, använd en slickepott för att få med allting.

5. Bryt fudgen i bitar och lägg i smeten, större bitar kan du trycka ner lite.

6. Grädda i 18-20 minuter. Ta ut kakan och pröva den med en gaffel. Om det sitter kvar lite smet på gaffeln är den färdig - vi vill ju att den ska vara kladdig i mitten. Om smeten verkar vara för lös, grädda kakan i ytterligare 3-5 minuter så att den blir lite fastare.

7. Låt kakan svalna en aning, men den ska fortfarande vara varm och kletig när den serveras. En klick crème fraiche eller en kula vaniljglass är gott till.


Kommentarer
Postat av: sani

såg din kommentar =) måste bara påpeka att sushi inte är så nyttigt... otroligt mycket socker och riset är rena rama kolhydratbomben! men visst är sushi gott o uppfriskande sådär nu i sommar

2009-08-02 @ 17:41:29
URL: http://surasani.blogg.se/
Postat av: Sophie

Åh herregud vad god den ser ut att vara..

2009-08-02 @ 18:01:54
URL: http://ziggi.blogg.se/
Postat av: veronica

mums vad gott det ser ut! :D



kika gärna in:

http://apieceofsisters.blogg.se

2009-08-02 @ 18:48:04
URL: http://apieceofsisters.blogg.se/
Postat av: Jessica

Mmm, vilken drömkaka, ser supersmarrig ut!

2009-08-09 @ 18:18:35
URL: http://hallonblabar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0