Hallonsylt

Somaren är så ljuvlig, och bäst av allt är alla färska bär som i år fullständigt invaderat både skogar och hustomter. Varje dag äter jag krusbär och vinbär i alla kulörer nere i vår trädgård. Det är så otroligt gott! Jordgubbar har vi också, men de börjar nu ta slut. Hallon däremot saknar vi, men vad gör det när skogarna bjuder på mängder av hallonbuskar med stora röda hallon? Jag har plockat 7,5 liter vildhallon som väntar på mig i frysen. Tänk bara att få njuta av ris á la malta på juldagen med sommarens skogshallon till, det är som romantik :)

Att göra hallonsylt är enkelt, lika enkelt som att göra vilken sylt som helst. Du behöver :
Bär
Socker
Syltsocker med pektin,om du vill ha lite fastare sylt, jag brukar ta lite av båda
En skvätt vatten

Det är bara att koka upp, hälla i socker och smaka av, följ inga rekomendationer slaviskt när det gäller sockermängden, utan lita på ditt smaksinne, ofta behövs det mindre socker än man tror!


Kommentarer
Postat av: Jessica

Mums, vad gott med hemmagjord hallonsylt, här har hallonen hamnat direkt i magen ist för grytan.

2009-08-12 @ 19:33:37
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: elin

frukt är inte godis, pröva chocklad istället:D

2009-09-24 @ 12:12:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0