Fransk royalpaj m. hallon & rabarber

Äntligen har jag provat på att baka fransk royalpaj från Leilas bok A piece of cake. Jag har sneglat på den länge eftersom det är lite annorlunda ingredienser än i våra traditionella pajer. Pajen påminnner lite om cheescake fast inte lika fast i konsistensen. Jag tyckte inte att det var en superhöjdare men, alla tyckte att den var supergod, och även lilla jag tog en andra bit, så god var den hur som hellst! Jag ändrade lite i receptet och hittade på en egen fyllning. Genom att tillsätta vaniljpulver blev smeten mycket godare och inte lika tung i smaken. Det går även utmärkt att använda lätta mejeriprodukter i bakning!



Mördeg:
150 g kallt smör
4 dl vetemjöl
0.5 dl florsocker
1 ekologiskt ägg
1 msk kallt vatten
Fyllning:
3 ekologiska ägg
2 dl Kesella 1 %
1 dl lätt crémè fraiche
1 dl strösocker
100 g riven mandelmassa
1 krm ekologiskt vaniljpulver
Min bärfyllning:
9 dl färska hallon
3 stjälkar rabarber
2 msk lavendelsocker (låt lavendel ligga med socker i en burk några dagar)

1. Blanda samman smör, vetemjöl och florsocker.

2. Tillsätt ägg och kallt vatten, arbeta samman till en deg. Lättast i matberedare.

3. Tryck ut degen i pajform och låt vila i kylskåp medans du gör smeten.

4. Blanda samman alla ingredienser till fyllningen i en bunke. Häll ned i pajskalet.

5. Låt rabarbern tillsammans med sockret koka några minuter i en kastrull. Lägg rabarbern i pajen, häll på hallon, strö över mandelspån. Grädda i 175 grader tills pajen stelnat och fått fin färg, ca 40 min.

6. Servera pajen ljummen med glass eller lättvispad grädde, jag serverade med jorgubbar!


Jag hoppas att ni haft en sjön helg, njut av sommaren och mysiga kvällar!

Kommentarer
Postat av: Carro

Vilken tjusig paj ! Jag är dock inte så förtjust i Creme Fraiche fyllning men den där såg goood ut :) Kan tänka mig att smaken inte togs över för möe utav Fraichen utan balanserades fint utav det söta.

2009-08-09 @ 12:05:30
URL: http://carrod.blogg.se/
Postat av: linn

Ser helt underbart gott ut!

2009-08-10 @ 09:34:13
URL: http://www.metrobloggen.se/henriksdotter

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0