Äppeltarte

Skördetid, men framförallt äppeltid! Jag älskar äpplen och ser framemot massor utav äppelbakande framöver. Denna tarte är ett välanvänt tidningsutklipp som vi hittade förra året, och jösses vad vi bakade. Flera gånger har vi gjort den, och alltid lika god. Fast i år kanske detta är den enda gången, eftersom jag har så många andra äppelbakverk inplanerade. Framöver kommer recept på bla. toscaäpplen, äppelknyten, och ett antal olika äppelpajer och ännu en liten tarte! Mums, sensommaren är min vän :)

75- 100g smör
1 ägg
1 dl socker

  • Mixa alla ingredienserna till pajbotten i en matberedare (eller för hand), tryck ut i en pajform/botten men tryck inte upp längs kanterna. Vik istället upp degens kanter ungefär som en pizza 1 cm från pajkanten, det blir lättare att skära senare. Låt vila i kylen.

5 äpplen
1 dl aprikosmarmelad

  • Skala, klyfta och kärna ur äpplena. Skiva dem mycket tunt. Sätt på ugnen på 175 grader. Lägg ut äppelklyftorna i ett vackert mönster på pajbotten. Grädda i 20 min.
  • Koka snabbt upp aprikosmarmeladen så att den blir rinnig. Pensla pajen med marmelad och ställ in den ytterligare några minuter.


Kommentarer
Postat av: Ingeborg

Ser gott ut! Fruktpaj på hemplockad frukt är ju bland det godaste som finns!

2009-09-01 @ 17:29:30
URL: http://brutalchoklad.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0